Fysiotherapie in de regio Uithoorn en Amstelveen

Aanbod gezonde producten in de supermarkt kan beter

Carolien Martens werkt bij de Hartstichting en is nauw betrokken bij het onderzoek Superlijst. In dit onderzoek wordt het aanbod aan (on)gezonde producten in supermarkten vergeleken. We vroegen Carolien wat haar zelf opvalt in de supermarkt en wat ze hoopt dat het onderzoek gaat opleveren.

Gezond en lekker gaat goed samen
“Mijn man en ik koken heel graag. Gezond en lekker eten is bij ons gewoon hetzelfde. Wij eten elke week meermaals vegetarisch, ongeveer 2 keer vlees, een keer vis en een maaltijd met peulvruchten. We variëren met allerlei soorten groenten. We koken ook wel gerechten voor een paar keer en dan vriezen we dat in. Lekker makkelijk als je minder tijd hebt om te koken, maar wel lekker en gezond wil eten.”

Heel lang turen en vergelijken
“Mijn man is in minder dan 1 uur klaar met de weekboodschappen. Zelf ben ik wel 1,5 uur bezig, omdat ik producten ga vergelijken. Ik tuur naar de schappen met potjes, blikjes en pakjes. Het is mij niet in een oogopslag duidelijk of ze gezond zijn en hoeveel zout, verzadigd vet of suiker erin zit.”

Minst zoute product het duurst
“Ik kan 5 minuten bezig zijn met het vergelijken van potjes zongedroogde tomaten. Ik vraag mij altijd af waarom er zoveel zout in zit. En waarom is de minst zoute variant 10 keer duurder dan die met bijna de helft meer zout?”

Verpakking ontbijtgranen misleidend
“Bij de ontbijtgranen ken ik nu een paar goede producten. Ze lijken allemaal gezond, de verpakking kan erg misleidend zijn. Het zou mooi zijn als je direct ziet welke ontbijtgranen in de Schijf van Vijf zitten. Sommige supermarkten hebben hun vak al ingedeeld op basis van het suikergehalte. Dat vind ik handig.”

Aanbiedingen vooral op ongezonde producten
“Aanbiedingen staan altijd op een goed zichtbare plek en veranderen elke week. Het valt me op dat dit vaak ongezonde producten zijn met veel zout, verzadigd vet of suiker. Denk aan koek, snoep, chips, soepen en frisdrank. En bij de kassa staat ook veel snoepgoed naar mij te lonken.”

Wat is er aan de hand?
Veel Nederlanders hebben te maken met gezondheidsproblemen door ongezond eten. Er zijn 2 dingen aan de hand:

  • We eten en drinken in Nederland weinig volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.
  • Het huidige aanbod van bewerkte producten in de supermarkt zorgt ervoor dat we te veel zout, verzadigd vet en suiker binnenkrijgen en te weinig vezels.

Een volwassen Nederlander krijgt per dag gemiddeld 9 gram zout binnen en 110 gram suiker. Brood, bewerkt vlees (zoals worstjes), vleeswaren en kaas dragen het meeste bij aan de dagelijkse inname van zout. De meeste suikers krijgen we binnen via frisdranken, gezoete melkproducten, banket en zoetwaren.

Onbewust verleid als klant
“Zo’n 70% van wat we eten en drinken komt via de supermarkt. Dat heeft de Rabobank berekend. Supermarkten zijn dus sterk bepalend in wat wij eten en drinken. Zij bepalen hun eigen assortiment, inrichting, aanbiedingen en lokkertjes bij de kassa. Als klant word je er onbewust verleid tot ongezond eten. Er zijn veel producten te koop die veel zout, verzadigd vet en suiker bevatten. Dit maakt het moeilijk om gezonde keuzes te maken.”

Onderzoek Superlijst Gezondheid
Onderzoeksstichting Questionmark heeft met de Hartstichting, Nierstichting, Diabetes Fonds en Maag Lever Darm Stichting contact gezocht voor een onderzoek naar supermarkten. Het onderzoek heet Superlijst Gezondheid. Vragen zijn:

Hoe gemakkelijk wordt het de consument gemaakt om gezond te eten?
Hoe ruim is het aanbod van gezonde voeding?

Op 13 oktober 2020 zijn de resultaten gepubliceerd.

Veel werk aan de winkel
“Superlijst laat zien welke supermarkten voorop lopen en welke achterlopen. Er is nog veel werk aan de winkel. De consument wil wel gezonder eten, maar vindt dit soms nog lastig. Zakjes en pakjes zijn gemakkelijk. Laten we er dan op zijn minst voor zorgen dat de ingrediënten gezonder worden. Hopelijk inspireren mooie voorbeelden van de voorlopers anderen om hun aanbod ook gezonder te maken. Elke supermarkt zou de gezondheid van klanten op de eerste plaats moeten zetten.”

Gezondste jeugd in 2040
Door gezond te leven, verlaag je het risico op hart- en vaatziekten. Dit begint al in je jeugd. Samen met 20 gezondheidsfondsen werken we aan een Gezonde Generatie. In 2040 willen we de gezondste jeugd ter wereld hebben. Een gezonder aanbod aan producten in supermarkten draagt hieraan bij.

Bron: Hartstichting